STEAM-Academie
Heb jij ooit al eens je eigen robot, computerprogramma of - spel willen maken? Wij bieden lessen aan voor alle leeftijden waarin de basis van programmeren en wetenschap wordt bijgebracht op een leuke manier.
Je leert de beginselen van programmeren en techniek en past deze toe in je eigen project.
Aanbod
Ons vrijetijdsaanbod is gericht op kinderen en tieners (vanaf 7 jaar) die interesse hebben in, of al wat ervaring hebben met programmeren/STEAM. De kinderen en jongeren gaan aan de slag met 1 project, waar ze gedurende 1 periode aan werken. Daarmee willen we hen niet alleen kennis laten maken met de basis elektronica, maar willen we hen ook de nodige skills meegeven om langdurig aan 1 project te werken. We vinden namelijk dat dit een skill is die te weinig wordt aangeleerd aan jongeren in onze huidige maatschappij, waarin de wegwerpcultuur en de continue prikkeling steeds meer de overhand neemt.
De Ontdekkers worden geïntroduceerd in de wereld van programmeren, hardware, software en techniek.
De Onderzoekers zijn kinderen die al wat ervaring hebben met programmeren. Zij maken de overgang van Block-based programmeren naar Text-based programmeren op een duidelijke en gestructureerde manier.
De Ontwikkelaars zijn kinderen die de STEAM-microbe helemaal te pakken hebben en de wereld van Arduino's & elektronica verder willen ontdekken.
Inschrijvingen voor september 2025 openen op 26/5/25
Mobiel? Bekijk het overzicht hieronder in landscape-mode voor het beste resultaat.
Ontdekkers
(7 tot 10 jaar)
Onderzoekers
(8 tot 12 jaar)
Ontwikkelaars
(vanaf 10 jaar)



10 september tot 10 december
woensdagnamiddag
10 september tot 10 december
woensdagnamiddag
10 september tot 10 december
woensdagnamiddag
14:00 - 15:00
15:00 - 16:00
14:00 - 15:00
GC Felix Sohie
Gemeenteplein 39, Hoeilaart
GC Felix Sohie
Gemeenteplein 39, Hoeilaart
GC Felix Sohie
Gemeenteplein 39, Hoeilaart
Leerkrachten
De lessen worden gegeven door gediplomeerde leerkrachten met een wetenschappelijke of ingenieursachtergrond om de deelnemers zo goed mogelijk te kunnen begeleiden.
Didactisch materiaal
De ontdekkers starten hun projecten met de Micro:bit, een computer op zakformaat die je laat zien hoe software en hardware samenwerken en die gemakkelijk geprogrammeerd kan worden op een grafische manier.
De onderzoekers en ontwikkelaars gebruiken naast de Micro:bit ook Arduino microcontrollers om elektrische componenten zoals LED's, joysticks, motoren, LCD's etc. aan te sturen via tekst-gebaseerd programmeren.


Wil je aan de slag met je programmeervaardigheden en ze eens inzetten om een volledig project uit te werken? Twijfel niet en schrijf je zeker in voor onze STEAM-Academie via onderstaande link!